Rozhovor s Lubomírem Eliášem v Dřevařském magazínu

Rozhovor s Lubomírem Eliášem v Dřevařském magazínu

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle Dřevařského magazínu - ZDE - https://goo.gl/EghmMs

Čím nás EPIMEX na Wood-Tecu překvapí letos?

Mnozí účastníci minulého ročníku veletrhu WOOD-TEC 2015 mají ještě v živé paměti oranžovou autobusovou zastávku firmy EPIMEX. Řada vystavovatelů tehdy hovořila o podrazu a o neúctě vůči ostatním, kteří si zaplatili nemalé peníze za své stánky, zatímco kyvadlové autobusy pod značkou EPIMEX odváželi jejich zákazníky na „domácí výstavu“ pořádanou ve firemním showroomu v Blučině. Jelikož se blíží termín letošního ročníku veletrhu WOOD-TEC 2017, zajímalo nás, čím EPIMEX návštěvníky veletrhu překvapí tentokrát. O krátký rozhovor jsme proto požádali jednatele společnosti EPIMEX Ing. Lubomíra Eliáše.


DM: Svojí autobusovou zastávkou jste řadu vystavovatelů na předloňském Wood-Tecu dost naštvali. Co vás tehdy vedlo k tomuto kroku?
LE: Naše firma se už od svého založení účastnila veletrhů pro dodavatele dřevoobráběcích strojů v Brně i v Praze. Postupem času jsme opustili výstavu v Praze a před 2 lety jsme dlouho přemýšleli nad naší účastí na Wood-Tecu 2015. Důvod je naprosto racionální rozvaha. V 90. letech jsme prakticky neměli jinou možnost, jak a kde našim zákazníkům předvést naše stroje „live“. Veletrhy tedy byly důležitou součástí naší prodejní činnosti a nešly nijak nahradit, i když jejich přínos byl pro nás s ohledem na značné náklady vždy sporný. Situace se ale v posledních letech výrazně změnila. 
Naše společnost od roku 2003 investovala desítky mil. Kč do našich showroomů v Blučině u Brna (tu jsme postavili v roce 2003 a v roce 2016 prošla kompletní rekonstrukcí) a v Klášterci nad Ohří (postaveno v roce 2008). Máme v obou provozovnách kompletně vybavené showroomy, ve kterých jsme schopni našim zákazníkům kdykoli předvést většinu námi běžně dodávaných strojů pro výrobu nábytku – od univerzálních truhlářských strojů přes několik typů CNC obráběcích center, několik typů olepovaček, CNC velkoplošné pily a další stroje z naší nabídky. Aktuálně máme v obou provozovnách přes 30 (!!!) strojů – všechny připojené, seřízené, napojené na odsávání a připravené kdykoli k předvedení zákazníkům.
V téhle situaci, kdy jsme schopni pro zákazníky z celé ČR na dvou místech předvést téměř cokoliv z naší nabídky, a to kdykoliv, pro nás naprosto nemá smysl se účastnit žádného veletrhu. Za cenu několika mil. Kč bychom našim zákazníkům stejně nemohli ukázat celý náš sortiment, který je běžně k vidění v obou provozovnách, protože prostě takto velký počet strojů nejsme schopni během několika dní na výstavišti nainstalovat.
Proto jsme využili toho, že naše provozovna v Blučině je v dostupné vzdálenosti od brněnského Výstaviště a nabídli jsme návštěvníkům Wood-Tecu možnost zajet se podívat do Blučiny a prohlédnout si naše stroje. Mnoho z nich tu možnost využilo a byli velmi spokojeni. Na Výstavišti jsme měli stánek, který asi roztrpčil naši konkurenci, ale já osobně ho považuji za vtipný způsob, jak pozvat návštěvníky k nám.

DM: Blíží se termín letošního Wood-Tecu a vaše konkurence si možná pokládá otázku, čím překvapíte tentokrát?

LE: Naše strategie je dlouhodobá a popsal jsem ji už v předcházející odpovědi. To znamená, že Wood-Tecu 2017 se nebudeme účastnit, protože dlouhodobě investujeme do vybavení našich showroomů a v nich mají zákazníci možnost vidět náš sortiment kdykoliv – po 365 dní v roce! 
Ve dnech 31.10.–3.11.2017 budeme v Blučině u Brna pořádat akci ABY VÁS PRÁCE BAVILA zaměřenou na digitalizaci a aplikaci informačních technologií do praxe.

DM: HOMAG na Ligně v Hannoveru představil spoustu zajímavých inovací a nových řešení zejména pro digitální automatizovanou výrobu, vhodných jak pro velké podniky, tak pro menší firmy. Co z toho vaši zákazníci na podzim v Blučině uvidí? 
LE: Jedním z hlavních témat bude digitální platforma TAPIO a její využití. Poprvé v ČR předvedeme, jaké jsou výhody praktického použití této digitální platformy. Osobně za největší přínos považuji to, že se jedná o otevřenou platformu, kterou budou postupně moci využívat všichni zákazníci bez ohledu na to, jakou značku strojů ve své výrobě používají. K platformě se postupně přidávají nejen výrobci strojů, ale i nástrojů, spotřebních materiálů a další. Dnes si ani neumíme představit, jaké možnosti nám tento systém nabízí.
Dalším aktuálním tématem bude automatizace a robotizace ve výrobě nábytku. V Klášterci nad Ohří jsme v červnu představili modelové robotizované pracoviště pro paralelní zakládání a odebírání do/z 2 strojů – klasického CNC centra a současně vertikálního vrtacího centra – a setkali jsme se s velmi pozitivní reakcí ze strany zákazníků. Tomuto tématu se věnujeme systematicky i nadále a v Blučině na podzim společně s naším systémovým partnerem firmou YASKAWA představíme další robotizované pracoviště. Jaké to bude, to se nechte překvapit.

DM: Vypadá to, že se Vaše firma posouvá stále více směrem k složité technice a informatice. Jaká je praktická využitelnost těchto technologií pro běžného výrobce nábytku, zakázkového truhláře a stolaře? 
LE: Možná to z předchozích odpovědí vypadá, že jsme mimo realitu. Ale ve skutečnosti je to naopak. Prodáváme a servisujeme průběžně desítky – za rok spíše stovky – strojů a mezi nimi je velké množství běžných truhlářských strojů – formátovací pily, olepovačky, CNC vrtací a obráběcí centra. Tedy dnes celkem běžná technika. Naší hlavní zákaznickou skupinou byly, jsou a budou menší a střední provozy pro zakázkovou výrobu nábytku. Ale i v téhle kategorii vidíme zřetelně stoupající poptávku po „inteligentních“ technologiích, zvyšující se nároky na produktivitu a kvalitu výrobků, požadavky na procesní spolehlivost. Jako zastoupení HOMAG GROUP a dalších špičkových výrobců tento trend respektujeme a společně s našimi dodavateli a partnery se snažíme přinášet řešení. Končí totiž doba, kdy zákazníkům stačilo prodat stroj. To není žádné umění. Naším úkolem je zákazníkům nabízet řešení. A to je často třeba doporučení změny ve výrobním procesu, změna řízení výroby, někdy změna software nebo informačního systému, teprve na konci je stroj samotný.

DM: Souvisí to nějak s novým sloganem HOMAG – YOUR SOLUTION, který HOMAG představil letos na Ligně? 
LE: Naprosto zásadní, i když k tomu došlo naprosto mimovolně a neplánovaně. Dlouho jsem přemýšlel, jaký slogan použít pro stručný popis naší firemní strategie. Naše formulace Více než jen stroje se v podstatě naprosto protnula s novým sloganem HOMAG – Vaše řešení. Tahle formulace geniálně ve zkratce říká to samé: když nám dáte důvěru a informace, společně s Vámi vymyslíme a navrhneme řešení, které je pro Vaši firmu optimální.

DM: HOMAG už na jaře prošel velkou reorganizací. Zanikly dříve proslulé značky jako HOLZMA, WEEKE, BRANDT a firma vše sloučila pod společnou značku HOMAG. Co si myslíte o těchto změnách? 
LE: Samozřejmě nemohu mluvit za vedení skupiny HOMAG. Ale podle mě jsou změny naprosto logické a legitimní. Umožní jednak zjednodušenou prezentaci skupiny navenek vůči partnerům na trhu a hlavně zákazníkům. A probíhající hluboké strukturální změny v procesech ve skupině budou mít v důsledku zásadní pozitivní dopad pro zákazníky. Firma Homag má více než 6000 zaměstnanců v mnoha závodech na celém světě a stávající restrukturalizace jí umožní moderně vyvíjet a konstruovat stroje modulárním způsobem, který dnes u výrobců dřevoobráběcích strojů není běžný, používá se spíš v automobilovém průmyslu. Důsledkem budou standardizovaná technická řešení, snížení nákladů a zjednodušení výrobního procesu, na kterém bude ve finále profitovat zákazník.
HOMAG je lídr celosvětového trhu dřevoobráběcích strojů a určuje ostatním cestu. Dříve nebo později jej budou jiné významné značky následovat.

DM: HOMAG představil na Ligně i nový produktový obor – stroje pro povrchovou úpravu. Co si od toho slibujete u nás v Česku? 
LE: HOMAG už dříve vyráběl některé špičkové stroje pro dokončování – např. širokopásové brusky BÜTFERING, kašírovací linky a obalovačky. Nyní ale přichází s ucelenou nabídkou technologií pro povrchovou úpravu. Po těchto technologiích je na trhu značná poptávka a vše nasvědčuje tomu, že bude v následujících letech stoupat. Pro naše zákazníky bude určitě zajímavá kromě širokopásových brusek i nabídka kompaktních stříkacích kabin. Tyto HOMAG vyvinul především pro menší provozy – všude tam, kde dnes stříkají nábytkové dílce 1 až 2 pracovníci celou směnu, je použití této techniky ekonomicky smysluplné. Ostatně, našim zákazníkům na podzim představíme lakovací kabinu HOMAG a širokopásovou brusku na broušení laku přímo v naší hale v Blučině u Brna.

DM: Je ještě něco, co byste chtěl čtenářům DM vzkázat?
LE: Denně se přesvědčuji, že mnoho truhlářů a výrobců nábytku si ani neumí představit, co všechno mohou v obou našich showroomech vidět. Proto jim nabízím, aby se k nám prostě kdykoli přijeli podívat. Teprve pak si uvědomí, čím se naše firma liší od konkurence na trhu.
Na závěr: v odpovědích na Vaše otázky jsme se pořád bavili o technice, strojích, digitalizaci atd. Opomněli jsme zásadní věc – všechno, co děláme, děláme my členové týmu Epimex, tedy lidé, pro jiné lidi – naše zákazníky. Baví nás to, vyděláváme si tím na slušné živobytí všech členů týmu a umožňujeme našim partnerům vydělávat peníze poctivou prací za pomoci správné techniky. Tenhle lidský rozměr by se z naší práce neměl vytratit. 
Možná se nám vždycky všechno nepovede jak si my nebo zákazníci představujeme, ale vždy se snažíme. Pokud nás ještě neznáte, přijďte se za námi podívat a dejte nám příležitost.