Jedna značka, jeden HOMAG
Pozornější z Vás si již jistě všimli nové strategie a velké změny lídra světového dřevoobráběcího průmyslu, společnosti HOMAG. Na to, co změna značky a sjednocení portfolia tohoto gigantu znamená pro koncového zákazníka nám odpoví šéf společnosti Pekka Paasivaara a finanční ředitel Franz Peter Matheis.
Se strategií JEDEN HOMAG, jste začali formovat velkou integraci značek. Proč to bylo nezbytné?
Pekka Paasivaara:Do teď se HOMAG GROUP skládala z víceméně nezávislých výrobních společností. Jejich standardy a pracovní postupy se poměrně dost lišily. I díky tomu jsme byli spíše skupina společností střední velikosti a nebyli jsme schopni využít výhody našich kapacit jako skupina. Naše portfolio se skládalo z jednotlivých, kvalitních strojů a systémů.
Co tím myslíte?
Pekka Paasivaara: Naši zákazníci v nábytkářském průmyslu stále více požadovali plně automatizované systémy, které mohou být použity k průmyslové výrobě odlišných produktů ve velkém objemu. Toto je možné pouze pokud všechny stroje mohou být použity společně a mohou být řízeny pomocí standardizovaného softwaru. Nyní, když budeme spolupracovat jako skupina, budeme našim zákazníkům schopni nabídnout daleko komplexnější a jednotné řešení.
A jak se mění interní společnosti v samotné společnost HOMAG GROUP?
Franz Peter Matheis:Sjednocujeme výrobu. V minulosti, naše továrny nebyly systematicky propojené. V budoucnosti, budou továrny cíleně spolupracovat, s jednotnými standardy, metodami a procesy. Tento fakt se vztahuje k výrobě komponentů stejně tak jako k montáži systémů a strojů. Jedna z výhod je také ta, že budeme schopni vyrábět stejný produkt napříč továrnami. Touto cestou můžeme vyrábět blíže zákazníkům a vyhovět tak jejich požadavkům lépe než předtím.
Pekka Paasivaara:To se vztahuje k celému hodnotovému řetězci výroby. Začínáme vyvíjet produkty v přímé spolupráci se zákazníky, což se projeví na významných trzích mimo západní Evropu, jako například v Číně nebo v Severní Americe. Souběžně s tím standardizujeme naše portfolio. V budoucnosti, budou vývojáři schopni používat standardizované technologické platformy, což znamená, že inovace se na trh dostanou rychleji a současně se podaří náklady udržet pod kontrolou.
V jakém bodě této integrace s právě nacházíme?
FPM: Spustili jsme sjednocení značek HOMAG v březnu 2017. Všechny stroje opouštějící naše továrny mají nové logo. Produkty WEINMANN a BENZ, stejně jako poradenská spoelčnost SCHULER Consulting a eSOLUTION, se nadále na trhu objevují pod svými specifickými značkami.
Bude zákazník schopen tuto změnu pochopit?
PP: Popravdě, důvodem této změny jsou právě zákazníci. Před rokem a půl jsme provedli globální dotazníkové šetření, ve kterém jsme se ptali 1500 účastníků a výsledek byl jasný: mnoho odlišných značek mátlo zákazníky. Kromě toho, velká většina požadovala jedno centrální kontaktní místo oddělení prodeje, které ji může dát srozumitelnou radu.
FPM: Tento požadavek právě zpracováváme. Rozjeli jsme intenzivní tréninkový program pro naše zaměstnance v oblasti prodeje, takže mají hluboké znalosti všech produktů skupiny nebo jsou potřebnou informaci schopni rychle získat. Touto cestou mohou doporučit kompletní řešení na míru potřebám zákazníků.
Konkurence v tomto sektoru je každý rok intenzivnější. Jak se tomu přizpůsobujete?
FPM: Sledujeme to velice pozorně. Segmenty, které jsou pro nás důležité, jsou sdílí několik konkurenčních firem, stejně jako v minulosti. My jsme na trhu reprezentování především vysokou kvalitou, komplexním produktovým portfoliem, které může být dodáno do celého světa a to velice dobrými dodavateli.
PP: Mnoho společností jsou schopné vyvinout a vyrobit plně automatizované, průmyslové systémy pro dřevoobrávěcí průmysl pouze z jednoho zdroje. Z tohoto důvodu, předpokládáme, že náš podíl na trhu bude i nadále růst. To ovšem za podmínky, že bude růst také poptávka po nových, síťových technologiích s příchodem Průmyslu 4.0. Silně investujeme do oblasti digitalizace a data managementu, takže můžeme určovat trendy v oblasti flexibilních továren budoucnosti. Našim strategickým cílem budoucnosti je nejenom lídrem trhu být, ale směřování trhu i určovat skrze inovaci, výkon a orientaci zákazníků.
Kde vidíte do budoucna největší příležitost k růstu?
FPM: Kromě západní Evropy, kde jsme zaznamenali pozoruhodný růst v posledním roce, možnost růstu vidíme především na trzích v Severní Americe, Číně a dalších částí Asie. Kde roste bohatství, lidé více investují do vybavení svých domů a bytů – to je pro nás sektor výhoda.
Celý rozhovor naleznete v magazínu EDGE (v angličtině).